Media Diplomacy

Author(s): Patricia A. Karl

Source: Proceedings of the Academy of Political Science, Vol. 34, No. 4, The Communications
Revolution in Politics (1982), pp. 143-152

Published by: The Academy of Political Science

Stable URL: http://www.jstor.org/stable/3700976

Accessed: 24/06/2014 08:01

Y our use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

JSTOR is anot-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide range of
content in atrusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and facilitate new forms
of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

The Academy of Political Scienceis collaborating with JISTOR to digitize, preserve and extend accessto
Proceedings of the Academy of Palitical Science.

http://www.jstor.org

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=aps
http://www.jstor.org/stable/3700976?origin=JSTOR-pdf
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Media Diplomacy

PATRICIA A. KARL

The symbiotic relationship between the media and government
officials in the conduct of public diplomacy has a Jekyll and Hyde quality. The
actors are perceived by the public as crusaders or as culprits in a fierce competi-
tion for headlines and high ratings. Both the journalist and the diplomat are
constrained by the elements of time, space, and distance; but the journalist, un-
like the diplomat or head of state, has nothing to lose by promoting media di-
plomacy. The correspondent always gets a story, whether the foreign policy is a
success or a failure. Like the correspondent, the diplomat or head of state may
manipulate the media. The danger is that in an age of prime-time leaders, air-
time-attempted assassinations, televised coups, and prerecorded revolutions,
the constant need for a new foreign-policy script may encourage diplomatic
comedies or tragedies resplendent with disinformation. Governments and the
media have performed as ministers of myth information in trying to create and
participate in public diplomacy.

The fall of the shah of Iran and the seizure of the United States Embassy in
Tehran set the stage for one of the longest media-orchestrated foreign-policy
sagas in network history. The traditional diplomat could not compete with “ter-
rorvision” and radio revolutionaries. During the hostage crisis, debate raged
within the American public and the government over the role of press coverage
of the embassy takeover. For a while, half of the United States network news
was preempted each night by the latest broadcast by satellite from Tehran.
Critics charged that Ayatollah Khomeini and his cohorts were being given rights
of what amounted to censorship that no American network would ever give to
an American president or a Soviet premier. The “students” holding the hostages
at the embassy were trying to pressure their own government and the United
States government and public. To ensure that their programs would not be cen-
sored by any government, they installed three cameras of their own in the em-
bassy compound, along with a dish antenna to relay signals, via satellite,
through the networks in the United States and then into American homes. Part
of this production included a show for viewers in which Iranian mobs shouted
slogans in English (and in French for one Canadian television crew) and shook
fists on cue.

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

144 | PATRICIA A. KARL

If Vietnam was the living-room war, Iran was the living-room revolution.
Iran established the preeminence of television in instant diplomacy. Both the
United States government and public became hostages to this horrible spectacle.
In Washington, President Carter and Secretary of State Cyrus Vance were talk-
ing to whoever in Tehran or Qom might be listening, not through their helpless
chargé d'affaires, L. Bruce Laingen, but through press spokesman Hodding
Carter. The administration did not know exactly whom in Iran it was address-
ing through the media and was miffed that the United States media had access to
power sources in Iran that was denied to official emissaries. In Tehran,
Ayatollah Khomeini became so dissatisfied with American television reporting
that he eventually ran a full-page advertisement in the New York Times to “de-
fine [his] stance in respect to [the] embassy takeover.” More recently, of course,
the Iranian government has allowed American reporters back into Iran to film
(and thereby confirm) Iran’s victories in the Iran-Iraq war and the purported Ira-
nian capture of 15,000 Iraqi military prisoners.

The media are increasingly a part of the process (if not the entire process) in
the communications between governments and publics about international poli-
tics. A recent example of the media’s ability to inform the public immediately
and to preempt governments in an analysis of foreign events is the television
coverage of the assassination of Egyptian President Anwar el-Sadat on October
6, 1981. The three television networks treated the American public to an almost
immediate media barrage of often detailed and contradictory information about
the assassination. It took hours before the American public, the Egyptian pub-
lic, and foreign publics heard any word from the Egyptian government, the U.S.
State Department, or President Reagan. In the United States, the print media
followed the United States government line and devoted their eulogies to the
“hero” legend that President Sadat's own public diplomacy had persuaded
editors and reporters in the United States to create. The fact that President Sadat
was a pariah in the Arab world was largely ignored by the United States print
media.

Members of the government or of the media have often attempted to manipu-
late the public’s perception of foreign-policy issues. For example, for a while the
press accepted at face value the Reagan administration’s “White Paper” report on
El Salvador. This report apparently attempted to substantiate Secretary of State
Alexander M. Haig's allegations of Soviet support for “international terrorism,”
though the report conflicted with a Central Intelligence Agency analysis partly
exculpating Moscow. The State Department version won front-page treatment
in the New York Times; it was two weeks later before the media — alarmed by
reports that Salvadoran government forces were engaging in terrorism —began
to concentrate criticism on the “White Paper.” By the spring of 1982, the Reagan
administration had backed itself into a public-relations corner because of its
prior public support for the Duarte government and junta. Despite the fact that
no parties of the left took part in the March 30, 1982, Salvadoran elections and
the fact that the right-wing parties won the election (an outcome Washington

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

MEDIA DIPLOMACY | 145

did not want), the Reagan administration felt constrained to pronounce itself
pleased with the results.

The United States’s Central American policy was damaged earlier in March
1982 when the State Department arranged a press conference for a Nicaraguan
guerrilla fighter who, the government claimed, would confirm the charge that
foreign Communists were training revolutionaries to promote subversion in the
Caribbean. The press conference turned into a disaster for the Reagan adminis-
tration when the Nicaraguan informed television viewers that his confession
had been obtained under torture in a Salvadoran prison and that, in fact, he had
not been trained by the Communists at all. He was quickly ushered out of the
country to spare the administration further embarrassment. Given this overt at-
tempt to create a media event, the American public must have been amused
when the State Department suggested that the United States government had
been “set up” in this case.

The Reagan administration’s embarrassments have not been restricted to
United States policy toward Central America. The public foreign-policy debates
between Secretary of Defense Caspar W. Weinberger and Secretary of State
Alexander M. Haig regarding the North Atlantic Treaty Organization (NATO)
strategic doctrine, for example, have alarmed and angered the United States's
allies and have presented the Soviets with unearned public-relations successes.
Secretary of State Haig's suggestion that United States strategic doctrine might
allow for the demonstration detonation of a nuclear weapon in Europe should
the Soviets attempt conventional aggression enabled Leonid Brezhnev to win
over Western European public opinion with statements that the Soviet govern-
ment would not consider such a policy. Secretary of Defense Weinberger then
stated that there was no such contingency. The White House compounded the
public confusion by stating that both the secretary of defense and the secretary
of state were correct.

The United States government, of course, is not alone in having public diplo-
macy result in public disaster. Before Argentina invaded the Falkland Islands on
April 2, 1982, British government spokesmen publicly tried to bluff the Argen-
tine government into believing that Britain had the military capability to pre-
vent the invasion. When the bluff was challenged by 4,000 Argentine troops,
the British government's credibility was seriously undermined. This public em-
barrassment cost the international community the resignation of one of the
world's most successful traditional diplomats, Lord Carrington, the British
foreign secretary, and threatened the survival of the Thatcher government if
British prestige had not been restored. The ensuing military crisis also threat-
ened the survival of the Argentine military junta. Clearly, the public statements
of both the British and the Argentine governments, by placing the prestige of
both parties on the line, made it difficult for either side to negotiate a solution to
the crisis.

While British and Argentine forces fought a real war over the Falklands, the
British and Argentine governments fought a media war with conflicting press re-

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

146 | PATRICIA A. KARL

ports of casualties, capabilities, and damages. Both Britain and Argentina cen-
sored their war reports and attempted to manipulate media coverage of the war.
Journalists reporting for both countries became almost totally dependent on
their governments’ information about the war. In Argentina, while the local
newspapers promoted public optimism with news of victories, factions of the
Argentine government were intimidating resident foreign correspondents. Re-
porters, including Norwegian and American journalists, were kidnapped,
harassed, and threatened with death. In an attempt to redress the negative im-
pact of these episodes, General Galtieri, head of the Argentine junta, publicly
apologized to four Norwegian correspondents. One La Prensa journalist was
also critical of the media coverage of the war: “The official and private radio sta-
tions continue adding advertisements to their news ‘flashes’ and war communi-
ques as if this was a soccer game.”?

The British also attempted to manage the war news. Almost all of the reports
and photographs from the Falklands passed through British Ministry of Defense
censorship. British journalists were well aware that they were being “used” by
their government. Many were especially annoyed when, a day before the British
landings on the East Falkland Island, Ministry of Defense spokesmen told re-
porters that the British military plans consisted of “hit-and-run raids,” not a full-
scale invasion. Newspapers in the United Kingdom faithfully printed the gov-
ernment’s story, but a day later the British military landed an invasion force at
San Carlos Bay. As one British government spokesman suggested, the govern-
ment did not want to telegraph its punches.

The British government also manipulated the timing of the release of photo-
graphs and information to serve their public-relations interests. Although it
took weeks for many photographs to appear in the press, the photograph of the
raising of the British flag at San Carlos Bay was relayed in hours. The two dozen
journalists aboard ships with the British naval task force were permitted to
broadcast live to confirm British government reports of battles and losses. BBC
correspondents, for example, counted the number of aircraft leaving and return-
ing to British ships and were thus able to confirm British reports and to deny
Argentine claims of the number of British aircraft damaged or lost. Indeed,
when the British were not entirely successful in controlling the war news and an
uncensored report appeared in The Guardian that the British had captured the
Goose Green airstrip, a government spokesman noted that this was the “first
time such a thing had happened in the two month operation,” and announced
that there would be an investigation of the matter.

The media, like governments, often become victims of their attempts to shape
the public’s image of foreign policy issues. A recent example is the story by
Christopher Jones in the December 20, 1981, issue of the New York Times Mag-
azine —a fabricated tale of a four-week experience with Khmer Rouge guerrillas
in Cambodia. The newspaper apologized to its readers, and Executive Editor A.
M. Rosenthal stated: “We do not feel that the fact the writer was a liar and a
hoaxer removes our responsibility. It is our job to uncover any falsehood or er-

1 New York Times, May 24, 1982.

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

MEDIA DIPLOMACY | 147

rors.” However, the public must wonder how many other false reports have
been published and never discovered. Like a government pursuing the game of
public diplomacy, the media may jeopardize prestige and credibility with the
public and governments if “stories” become more important than substance.

Open Convenants Openly Connived

From the traditional diplomacy prescribed by de Colliere and Sir Harold
Nicolson, the United States has moved to a slightly revised version of Woodrow
Wilson's concept of diplomacy: open covenants openly connived. The collab-
oration between governments and the media has recently provided students of
diplomacy and an unsuspecting public with a curious situation that may lead to
a further distortion of events and issues.

In an attempt to bolster the Reagan administration’s support for the Duarte
regime in El Salvador and to quiet congressional and public criticism of the Sal-
vadoran junta, President Reagan invited President Duarte to the United States
for a series of public-relations exercises before the Salvadoran elections that in-
cluded a congressional appearance, interviews with reporters, and appearances
on several United States network news programs. President Duarte assured the
United States that his government needed economic, not military, aid; and he
thoughtfully disclosed that his government had dismissed approximately 600
members of the military junta for “excesses.” This public-relations campaign,
sponsored by the Reagan administration in an attempt to gain approval for in-
creasing aid to the Duarte regime, neglected to mention the number of Salva-
doran troops being trained in the United States, the types of weapons being
used, the techniques of counterinsurgency these personnel were learning, and for
what purpose these techniques would be used once the troops returned.

President Duarte’s government was evidently fighting a different media battle
against the press in El Salvador, as indicated by the murder of four Dutch news-
men in March 1982. The journalists were covering the rebel side of El Salvador’s
civil war. The Salvadoran armed forces press office treated the incident as
routine and issued a veiled threat: “Journalists should not risk themselves visit-
ing rebel camps.” Surely, the United States and other countries might have been
critical of a United States administration that encouraged President Duarte’s ac-
cess to the United States media when President Duarte’s own government was
discouraging media freedoms to the domestic and foreign press in El Salvador.

More than ever, selective media transmissions, like traditional diplomatic
omissions, may lead to what might be called “fractured foreign policy tales” tail-
ored to attract public and media attention. After Secretary of State Haig's accu-
sations of Soviet support for “international terrorism,” Soviet Ambassador
Anatoly Dobrynin responded with an open letter to Haig, which in turn
prompted President Reagan’s own open letter to Leonid Brezhnev. More recent-
ly, the Defense Department’s report Soviet Military Power drew a fast rebuttal
from the Soviet government, and both accounts appeared together in the United
States press. The Soviet Union is learning to use the American media effectively.
During the Polish crisis, when the Soviet military maneuvers in Eastern Europe

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

148 | PATRICIA A. KARL

failed to impress the Polish unions as a credible threat, Moscow used both its
own and the Western press to warn the Polish government and the Solidarity
movement that it would intervene if Poland’s economic and political crises were
not brought under control.

These Soviet media maneuvers were countered when a member of the Soli-
darity movement arrived in New York in September 1981 to march in the Labor
Day Parade and to open a public-relations office in that city. In its turn, the
American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations (AFL-
CIO), called its own workers’ march in Washington “Solidarity Day.” Not to be
outdone by either Polish or American workers, the Soviet press added to the
media melee by calling Robert Poli, representative of the Professional Air Traf-
fic Controllers Organization (whose members were fired for striking against the
government), the “Lech Walesa of the United States.”

Potential adversaries are not the only actors who seek to manipulate the
American press. Prime Minister Menachem Begin of Israel recently wrote a
letter to President Reagan reassuring him that Israel would not attack positions
in southern Lebanon unless it was provoked. The timing was interesting. Begin's
letter received front-page attention in the United States a few weeks before the
scheduled Israeli departure from the Sinai on April 25, 1982, and a few days
after extensive United States media reports of violence and Israeli press censor-
ship of the Arab press on the West Bank.

The American public’s ability to comprehend American foreign policy on a
variety of matters may also be strained by its government providing too much
or too little information. The United States government’s public relations con-
cerning the issue of the MX missile, for example, must have confused the
average television-news viewer or newspaper reader. There have been at least
five government plans to deploy that weapon. Noting this, Hedrick Smith of the
New York Times suggested: “In many ways the controversial MX has become a
missile in search of a hole in the ground.”? In contrast, during the public debate
over the AWACS and enhancement sale to Saudi Arabia, what was not said
was most significant. The publicity over this sale centered on questions of the
threat of the planes to Israeli security, concerns with technology transfer, and
the wisdom of selling sophisticated equipment to a moderate Arab ally in light
of the fall of the shah in the Iranian revolution. Several other questions,
however, were largely ignored by the media, probably much to the Reagan ad-
ministration’s satisfaction. Why was Richard Allen, then national security af-
fairs adviser, chosen to wage the government’s public and congressional battles
on the AWACS issue? It was certainly a no-win situation for Mr. Allen. The
choice did afford the Reagan administration a convenient public persuader (and
a possible scapegoat) with domestic and foreign critics should the sale fail. Also
largely ignored was the goverment's major reason for supporting the sale —since
a large and visible American military presence in Saudi Arabia was not viable
for either the American or Saudi governments, a substitute military capability

2 Ibid., February 23, 1982.

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

MEDIA DIPLOMACY | 149

was needed to complement the creation of the Rapid Deployment Force (RDF)
in the Middle East.

The Reagan administration has, in fact, been plagued by a number of self-in-
flicted foreign-policy media wounds since it took office. When a secret estima-
tion of the real defense expenditures was released to the press, Pentagon officials
took polygraph tests. More recently, the leak of Secretary of State Haig's pri-
vate staff notes provoked cries of foul play by administration spokesmen, al-
though the leaks may have been intentional in order to improve the image of the
secretary of state.

Dr. Jeane J. Kirkpatrick, United States ambassador to the United Nations, is
well acquainted with the consequences of being caught between theory and
practice. Before her UN appointment, Dr. Kirkpatrick had enunciated what
would become the administration’s distinction between “totalitarian” and “au-
thoritarian” regimes. The former (which includes the Soviet Union and regimes
of the left in developing countries) were tagged “repressive,” while authoritarian
regimes of the right were considered tolerable, if not desirable, provided they
were strict anti-Communists, like the Galtieri government in Argentina. During
the Falkland Islands crisis, Kirkpatrick indicated that there really was no
distinction in her mind between a rightist authoritarian ally and a democratic
alliance partner. This was the implicit message of her dinner appearance at the
Argentine Embassy on the night of April 2, 1982, after President Reagan had
been unsuccessful in trying to persuade the Argentine government not to invade
the Falkland Islands on that morning.

Foreign-Policy Programming

Governments today talk not so much to each other as at each other through the
media. “Theater warfare” and “diplomatic channels” have taken on new mean-
ings in an age when communications satellites have replaced traditional means
of communication. The use of the media to preempt governments may often
delay normal diplomatic relations or create foreign-policy crises largely unanti-
cipated by governments. Government misuse of the media has also led to a
number of dangers that mislead domestic public opinion and foreign publics and
governments.

Two current trends in public diplomacy are debasing traditional diplomatic
communication. First, the recent propaganda wars between the United States
and foreign governments have created a situation in which serious foreign-poli-
cy issues have been packaged as a form of entertainment both for domestic and
foreign consumption. Especially in the West, the electronic media afford the
listener or viewer an escape from reality. When foreign-policy issues are manu-
factured and events are “created” to project an image of a policy, foreign-policy
crises become distorted and less real. This may lead to misperceptions of a
foreign-policy question and of the actions that the United States government is
taking. Second, a government’s use of electronic propaganda may convey to
domestic and foreign publics a false image that the government has a policy

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

150 | PATRICIA A. KARL

when, in fact, it does not. In short, public diplomacy has recently been a substi-
tute for policy. Deliberate attempts at informal media penetration may lead the
domestic public and foreign publics and governments to conclusions that are
false, embarrassing, and difficult to correct.

The use of public diplomacy may be directed at a particular audience to pro-
mote support for or antagonism against a particular policy or action of a foreign
government. However, in this age of media diplomacy, a government or media
personalities cannot determine to whom the foreign-policy programming will be
communicated or how it will be perceived or used by foreign governments or
foreign media. The result of public diplomacy resembles that of air war-
fare — the target and nontarget populations become subject to the same battery
of fire.

Recently, it seems that governments have been most adept at utilizing the
media to promote specific policies aimed at limited audiences. The net result has
been, as Marshall McLuhan had predicted, an “electronic battlefield of informa-
tion and images”® that hinders the publics’ comprehension of their own or for-
eign governments’ definitions of an issue. Such battles also make it more diffi-
cult for the media or governments to correct their own false images or those that
have been created through the domestic or foreign press.

During the hostage crisis in Iran, the captors of the United States Embassy
evidently discovered, among other documents, a classified CIA report titled
“Israel: Foreign Intelligence and Security Services,” a forty-seven-page docu-
ment issued in March 1979. Why the document was at the embassy is still un-
known. The study indicates that not only have the Israelis spied on United
States citizens but that they have also “blackmailed, bugged, wiretapped and of-
fered bribes to U.S. government employees.” The study also contained an ap-
praisal of Israeli intelligence agencies and their top personnel. The Iranian gov-
ernment decided to publish this document as a paperback book in English, and
it was on sale in Tehran when William Worthy, an American journalist, pur-
chased several copies of it. Some of the books were checked on a Lufthansa
flight to New York, and others were apparently in a separate piece of luggage
that accompanied the journalist upon his arrival in the United States. The
checked books were confiscated by customs agents in New York who called in
FBI agents. However, the other books were undetected and later formed the
basis for a series of articles on the subject in the Washington Post in February
1982.

As a result of these stories, Israeli and United States government agencies
were forced to deal with the issue during a period of already strained relations
between the two nations. Clearly, the technological capabilities of the Iranian
government (or any government) to mass produce a classified United States
document indicate that in the future a government may be able to declassify the
information of another government. This capability may create foreign-policy

3 Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man (New York: The New

American Library, 1964), p. 294.
4 Washington Post, February 1, 1982.

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

MEDIA DIPLOMACY | 151

issues between governments and/or third parties that would not be issues if the
information had not been published. The publication of the CIA study surely
damaged the relationship between United States and Israeli intelligence agencies
and embarrassed both countries.

Recently, as well, the media were used by two American allies in crises when
public diplomacy was an expedient substitute for a lack of policy. In October
1981, when a Soviet submarine was stranded in Swedish waters, the Swedish
government was successful in embarrassing the Soviet Union after the crisis had
been resolved by providing Swedish military and international media escorts for
the Soviet submarine as it left Swedish waters. Similarly, at the time of the inva-
sion of the Falkland Islands, when the British naval capability in the area was
minimal, the British Broadcast Corporation (BBC) increased its daily broadcasts
to the Falkland Islands by an hour daily. With reports that the Falkland
Islanders might accept Argentine sovereignty of the islands, the British govern-
ment evidently felt it necessary to bolster domestic and Falkland Island public
opinions to reinforce their previous public position.

One of the most controversial attempts to manipulate the media for a foreign-
policy “coup” was the United States government's television show “Let Poland
Be Poland.” This media extravaganza necessitated special congressional approv-
al and featured Hollywood stars as well as world political leaders (including
President Reagan) who were adept at wearing two hats (political and media).
Central casting for the show was engineered by Charles Z. Wick, director of the
International Communication Agency (ICA).

While President Reagan has been promoting foreign-policy information pro-
duction for domestic and foreign consumption, he has been waging a different
media battle in the United States, where the goal has been containment of the
press. One might look, for example, at the president's proposed new executive
order on national security, which will restrict the public’s and the media’s access
to government information now protected by the Freedom of Information Act.
Similarly, a directive to cabinet officials not to grant major interviews with the
media may further reduce public access to government information. Actually,
on foreign-policy matters the media in the United States have given President
Reagan relatively soft treatment.

President Reagan’s press conference on March 31, 1982, dealt with a major
foreign-policy issue, nuclear arms-control negotiations with the Soviet Union.
At this press conference the president tried to accomplish a number of goals.
First, Reagan hoped to quell criticism that his previous televised press confer-
ences had been during hours when the audience was limited and the president’s
statements could be edited before the airing of the nightly newscasts. Second, he
tried to counter foreign and domestic critics who opposed his program of a
nuclear buildup and arms expenditures prior to a negotiated freeze with the
Soviet Union on force levels. Third, he sought to counter Soviet proposals for a
“constructive dialogue” on the arms issue and proposals for a freeze on the types
and levels of nuclear weapons now. Fourth, President Reagan hoped to
demonstrate that he could get his facts correct on foreign-policy matters.

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

152 | PATRICIA A. KARL

Later in the spring, the president continued to wage a media campaign to per-
suade domestic and foreign publics to support his nuclear-arms proposals. On
May 7, 1982, Reagan sent a letter to Leonid Brezhnev in which he suggested a
June 1982 meeting with the Soviet leader and outlined the United States position
on what Reagan called Strategic Arms Reduction Talks (START). On May 9,
1982, the president publicized these proposals in a speech in Eureka, Illinois.
While calling for “substantial” cuts on both sides, including a one-third reduction
in land- and submarine-based missiles, the president rejected a freeze at current
levels and neglected to inform his audience that his one-third reduction proposal
was one-sided because the Soviets maintain a numerical superiority in vulner-
able land-based missiles, while the United States retains the lead in SLBMS and
strategic bombers. Nor did the president address domestic and foreign critics
who have suggested that the administration’s plans to build and deploy the MX
missile and the B-1 bomber might indicate that the United States was attempting
to create a first-strike capability against the Soviet Union.

As the president held out the “carrot” of arms-reduction negotiations with the
Soviets, William P. Clark, national security affairs adviser, outlined the “stick”:
Reagan’s new Global Strategy for dealing with the Soviet Union. This strategy is
an attempt to convince a reluctant Western Europe to restrict technology trans-
fers and credits to the Soviet Union. While the anti-Soviet rhetoric of the early
period of the Reagan administration has cooled down, the ambiguous media
signals about the Soviet Union remain. Adding to the public confusion and ap-
prehension about United States policy toward the USSR in May 1982 was Presi-
dent Reagan’s eight-page National Security Decision directive that evidently set
the priorities for the use of military power in the event of a global war with the
Soviet Union. While this document publicly placed the responsibility for
strategic planning and priorities in the White House and attempted to resolve
the internal administration bickering on strategic issues, the public remained
confused because government spokesmen declined to state what, in fact, the
government’s geographic priorities were.

In an age of media diplomacy, statecraft may have become the hostage —if
not the victim — of stagecraft. Only the media have a first-strike capability on
both the national and international levels. As the United States moves from an
era of advocacy and adversary journalism to one of participatory diplomacy,
the traditional methods and practitioners of the media and diplomacy are being
undercut and entangled. International politics is a theater in which traditional
diplomacy is increasingly an ignored understudy.

In an age of front-page foreign policy, “jet-journalism,” and network negotia-
tions, the coalition of technology and foreign policy is one of necessity. Media
diplomacy is conditioning the formulation and execution of foreign policy and
the public’s understanding of international affairs. Yet the marriage of the media
and diplomacy may be an unholy alliance. In a democratic society, propaganda
for domestic and foreign consumption cannot be manufactured without risking
credibility and prestige with both audiences.

This content downloaded from 213.81.239.145 on Tue, 24 Jun 2014 08:01:54 AM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

	Article Contents
	p. [143]
	p. 144
	p. 145
	p. 146
	p. 147
	p. 148
	p. 149
	p. 150
	p. 151
	p. 152

	Issue Table of Contents
	Proceedings of the Academy of Political Science, Vol. 34, No. 4, The Communications Revolution in Politics (1982), pp. i-x+1-205
	Volume Information [pp. 201-205]
	Front Matter [pp. i-x]
	Preface [pp. vii]
	Innovations in Telecommunications and Politics [pp. 1-12]
	Historical Survey of Communications Breakthroughs [pp. 13-23]
	The Rise of Technological Politics
	Television and Election Strategy [pp. 24-35]
	Television Reporting [pp. 36-48]
	The Decline of Political Parties [pp. 49-60]
	Private Opinion Polls [pp. 61-74]

	Communications in Government
	Executive Decision-Making [pp. 75-87]
	Communications and Congress [pp. 88-101]
	Adtech and the Washington Reporters [pp. 102-108]
	Technology and the Federal System [pp. 109-120]
	Government Regulation in the Communications System [pp. 121-130]
	The Invasion of Privacy [pp. 131-142]

	National Defense and International Relations
	Media Diplomacy [pp. 143-152]
	Strategic Intelligence [pp. 153-164]
	Terrorism and Urban Violence [pp. 165-175]
	Information Control as an International Issue [pp. 176-188]
	New Defense Systems [pp. 189-200]

	Back Matter



